Komercijalizacija pronalazaka

Komercijalizacija nije lak zadatak. Zahteva jasno razumevanje pronalazaka i tehnologija koje treba komercijalizovati uz dobro poznavanje tržišta i njegovih potreba, interesnih grupa, zaštite intelektualne svojine, zakonskih i drugih aspekata neophodnih za postizanje uspešnog dogovora.

 

Postoji mnogo načina na koje znanje, rezultati i tehnologije stvorene na Univerzitetu u Beogradu mogu biti tranferisane zarad koristi društva. Transfer znanja i tehnologija ka drugim istraživačima i interesnim grupama u akademskom svetu  i privredi, predstavlja vetar u leđa koji im pomaže u poboljšanju kvaliteta života i društvene koristi.

 

Važno je napomenuti da, prihodi ostvareni ovim putem bivaju iskorišćeni za pomaganje daljih istraživanja na UB i kompenzaciju istraživača UB za njihovu inicijativu. Tako se stimuliše pronalaženje novih tehnoloških rešenja koja će odgovoriti novim izazovima.

 

Način na koji se prihodi dele među istraživačima opisan je Pravilnikom o pravnoj zaštiti, privrednom iskorišćavanju intelektualnih dobara i o radu Centra.

 

Sa vama ćemo blisko sarađivati kako bismo zajedno utvrdili koji je najbolji put za promociju vaše tehnologije. Najčešće će to biti licenciranje vaše tehnologije partneru iz industrije – nekada su u pitanju male kompanije koje se razvijaju, a ponekad se radi o velikim kompanijama.

Zašto da licencirate svoj rad?

 

Licenciranje je pravni ugovor kojim vlasnik intelektualne svojine daje određena prava drugoj strani kako bi koristila, proizvodila ili prodavala tehnologiju.

 

Tim CTT UB pronalazi potencijalne partnere za komercijalizaciju putem velikog broja kontakta u industriji, web pretraživanjem i targetiranim marketingom. Možda i vi već znate koje kompanije bi mogle biti zainteresovane za korišćenje vaše tehnologije.

 

Dakle, zašto je potrebno da licencirate svoj rad?

  • Licenca daje određena prava drugoj strani koja, u zamenu daje nadoknadu Univerzitetu, članicama Univerziteta i njihovim zaposlenima.
  • CTT UB oko licenci pregovara od slučaja do slučaja sa ciljem pružanja podrške poslovnoj prilici i obezbeđivanja benefita samom Univerzitetu.
  • Univerzitetska istraživanja često moraju proći još dugačak put do kreiranja komercijalnog proizvoda. Zato je teško utvrditi vrednost same ideje unapred. Odnos koji se stvara putem licenciranja obema stranama omogućava da zajedno učestvuju i dele uspeh.
  • Licenciranje može biti ekskluzivno (odobreno samo jednom partneru) ili ne-ekskluzivno (odobreno za više partnera) i limitirano samo za određena polja ili teritorije, u zavisnosti od toga šta je najbolje za konkretan slučaj.
  • CTT UB zahteva da licenca ostane usmerena na komercijalni razvoj ideje ili da bude vraćena, čime se sprečava da univerzitetska istraživanja budu blokirana od strane konkurencije.
zasto komercijalizacija?
intelektualna svojina

Šta može biti licencirano?

 

Najčešći vid prava intelektualne svojine su autorska prava, patenti, žigovi i prava na dizajn.

  • Autorska prava – lјudska tvorevina izražena u određenoj formi (npr. softver, knjiga)
  • Prava na bazu podataka – skupovi podataka (npr. detalji o klijentima)
  • Prava na dizajn – trodimenzionalni ili dvodimenzionalni izgled celog proizvoda, ili njegovog dela (npr. izgled flaše)
  • Znanje – znati kako (npr. recepti mogu da budu tajna zanata)
  • Patenti – pronalasci (npr. način proizvodnje)
  • Žigovi – znak kojim fizičko i pravno lice obeležava svoje robe i usluge u prometu (npr. logo)

Osnivanje kompanije – korak po korak

 

Imate sjajnu ideju za novi proizvod ili uslugu i mislite da postoji tržište za komercijalizaciju? Vodi vas ambicija da postanete preduzetnik i želite da se upustite u poslovne vode?

 

U zavisnosti od ideje, pronalaska ili rezultata istraživanja koja posedujete, osnivanje kompanije može biti najbolji put za dalji razvoj i komercijalizaciju. Uz pomoć koju vam pruža CTT UB možete utvrditi razloge za i protiv osnivanja kompanije i dobiti našu podršku u svakom apektu.

Uz pomoć menadžera za transfer tehnologije CTT UB, biće izvršena temeljna procena vaše ideje/inovacije, kako bi se utvrdio njen poslovni potencijal. Pitanja koja ćemo zajedno postaviti su:

  • Ko bi bili potencijalni klijenti?
  • Da li postoji tržište za datu ideju/inovaciju?
  • Kako stoje stvari sa konkurencijom?
  • Da li prihvatljivi finansijski rizici?
  • Ko će upravljati kompanijom?

 

Osnivanje kompanije – korak po korak
finansiranje

Biznis plan

 

Osnivanje kompanije često zahteva pozamašnu finansijsku investiciju. Potrebno je u obzir uzeti troškove daljeg istraživanja i razvoja, osoblja, opreme itd.

 

Kako bi se privukli investitori, neophodno je prezentovati im dobar i temeljan biznis plan. Tek nakon što budu potpuno uvereni u kvalitet predloga, tima i finansijske osnove nove kompanije, investitori će pristati da se uključe.

 

CTT UB vam pruža pomoć u formulisanju i potkrepljivanju različitih elemenata biznis plana, poput predloga tržišta i podležeće finansijske osnove, kako bi ste napravili uverljiv dokument. Takođe, na raspolaganju vam je i nekoliko obuka u CTT UB  koji se fokusiraju na kreiranje biznis plana.

 

Investitori/finansiranje

 

Na usluzi vam stoji velika baza znanja CTT UB o izvorima finansiranja. Od subvencija i stipendija za inovacije do privatnih investitora. Zajedno možemo istražiti i mogućnosti koje se pružaju na regionalnom, nacionalnom i evropskom nivou.