Mislite da je vaša inovacija pravi jackpot? Ne brzajte, dobra strategija kuću gradi!

Mislite da je vaša inovacija pravi jackpot? Ne brzajte, dobra strategija kuću gradi!

Iako deluje da Apple ili Google lako dolaze do ogromih zarada zahvaljujući svojim inovacijama, to nije ni blizu istini. Uzmite u obzir da je za svaki novitet osmišljena detaljna strategija njegovog iznošenja na tržište – od zaštite do isplative komercijalizacije. Iako im je svaka inovacija fenomenalna, bez pažljivog planiranja, ova dva giganta bi sigurno propala.

Iz tog razloga, obratite pažnju na narednih 5 činjenica da biste ostvarili korist od vaših inovacija. Ako već moramo da učimo na greškama, bolje je da učimo na tuđim.

1. Svaka inovacija je briljantna – ali tek kada uspe na tržištu

● Pre početka- kraj

Privredu isključivo zanima koliko može da zaradi i u kom vremenskom periodu. Zato je važno da, pre nego što uložite svoj trud i novac u razvoj inovacije, budete sigurni da postoji dovoljno veliko tržište za nju. Tek kada potvrdite da tržište postoji, možete nastaviti sa ulaganjem.

2. Domaći zadatak se ne radi traljavo i na brzinu

● Strpljenje + pomoć = ispravna odluka

Pretraga baza podataka u potrazi za inovacijama sličnim vašoj je izuzetno zahtevan posao. Iako na internetu možda nema izuma kao što je vaš, ne mora da znači da takav proizvod već nije zaštićen. Moguće je da do njegovog plasiranja na tržište nije došlo, ali da je ipak zaštićen nekim od prava intelektualne svojine . Zato je neophodno napraviti temeljnu pretragu i sprečiti uzaludno trošenje sredstava ako inovacija kao vaša već postoji.
Ukoliko nemate iskustva u pretrazi ovih baza, potražite pomoć profesionalaca.

3. Malo ulaganja, a puno uspeha? Utopija.

● Dobra procena ulaganja = put ka uspehu inovacije

Kada želimo da stavimo izolaciju na kuću, ne planiramo samo da zalepimo stiropor i da tako sve ostavimo. Znamo da bi trebalo da uradimo fasadu, odaberemo boju, zamenimo stolariju, ofarbamo ogradu na terasi, zamenimo prozorski sims. Možda čak promenimo i oluke, brojne strujne i televizijske kablove sprovedemo ispod fasade, stavimo kvazi-gipsane ukrase, zamenimo ulazna vrata, postavimo nove držače za klima uređaj… Ovo za sobom povlači i angažovanje majstora, skele, kupovinu materijala, obezbeđivanje kafe, sokova, doručka… Dakle – puno planiranih troškova.

Isto je i kada su inovacije u pitanju. Morate da imate u vidu da su za uspeh inovacije potrebna sredstva za:

o razvoj inovacije (tim istraživača, materijal za istraživanje, ponavljanje i potvrđivanje rezultata, itd.),
o zaštitu prava intelektualne svojine u skladu sa prirodom inovacije (angažovanje patentnog advokata, plaćanje zaštite na godišnjem nivou u Srbiji, ulazak u PTC (zaštita inovacija u inostranstvu), plaćanje zaštite na godišnjem nivou u drugim zemljama sveta, itd.),
o marketing inovacije (angažovanje marketing agencije, objavljivanje reklama na raznim vrstama medija, pravljenje reklamnog materijala, itd.),
o komercijalizaciju inovacije (dalji razvoj tehnologije radi smanjenja rizika, dokazivanja pouzdanosti, zadovoljenja zahteva tržišta, dodatno testiranje, izrada prototipova, izrada dokumentacije za obuku i instaliranje proizvoda, osnivanje preduzeća/angažovanje advokata oko ugovora o licenciranju, itd.).

Sledeći korak je:

● Procena troškova i traženje sredstava

Svaka od prethodnih tačaka ima dodatnu razradu (kao i stavljanje izolacije na kuću) o kojoj morate da razmislite i da procenite troškove. Budite spremni na to da je potrebno uložiti prilično sredstava u ceo ovaj proces i iz tog razloga je važno da znate kako da ih obezbedite. Finansiranje iz budžeta institucije u kojoj radite; konkurisanje za sredstva iz različitih državnih i međunarodnih investicionih fondova; potraga za spoljnim investitorima i potpisivanje ugovora o saradnji sa zainteresovanim kompanijama ili drugim istraživačkim centrima, samo neke su od mogućnosti.

4. Lakovernost je ubila zaradu.

● Pazite šta i kome pričate. Zaštita inovacije je najbolja prevencija njene zloupotrebe.

Prilikom razgovora sa predstavnicima privrede, veliki izazov je ne otrkriti poverljive informacije i detalje o izumu. Ne bi bilo dobro da druga strana pretpostavi da se posao može obaviti i bez vas…
Da biste bili sigurni da nećete biti izuzeti iz posla sa privredom, najbolje bi bilo da prvo zaštitite svoj izum. Ukoliko niste u mogućnosti da to uradite jer je vaše istraživanje u ranoj fazi ili nemate sredstava za zaštitu, posavetujte se sa profesionalcima kako da najbolje predstavite vašu inovaciju, a da ne otkrijete previše i ne ostanete praznih šaka.

5. Ni od pohlepe ni od skromnosti niko nema koristi.

● Ispravna procena vrednosti inovacije donosi najbolju zaradu.

Ukoliko precenite vrednost vaše inovacije, privreda neće biti zainteresovana za saradnju, jer neće biti spremna da “na slepo” izdvoji toliko novca. Sa druge strane, ukoliko njenu vrednost potcenite, nećete zaraditi onoliko koliko biste mogli. Neophodno je da svojoj inovaciji date pravu vrednost i budete realni o prihodu koji možete da ostvarite.

Ne ulećite grlom u jagode, već neka vam svaki potez bude promišljen i svrsishodan!

Autor: Olga Jovanović, menadžer za transfer tehnologije

(izvor: http://articles.bplans.com, http://www.ipwatchdog.com)